چارلز آیوز، آهنگساز آمریکایی

 

 چارلز آیوز یکی از اولین آهنگسازانِ آمریکایی بود که به شهرت جهانی رسید. اکثر آثار او در زمان زندگی اش ناشناخته باقی ماند، اما اکنون آثارش از مهم ترین قطعه های موسیقی قرن بیستم به شمار می آیند. آیوز از اولین آهنگسازانی بود که در زمینه موسیقی تجربی (اکسپریمنتال) فعالیت کرده و دستاوردهای فراوان نیز داشت.

آیوز در ٢٠ اکتبر ١٨٧۵ در یکی از خانواده های سرشناس شهر “دانبری، کنتیکت” متولد شد. پدرش رهبر گروه موسیقی نظامی و همچنین مدرس دروس تئوری موسیقی بود و درواقع او بود که چارلز را به سمت فراگیری موسیقی هدایت کرد.

او در ١۴ سالگی به نوازندگی ارگ در کلیسا مشغول شد و در همان سال ها تعدادی سرود مذهبی برای گروه کُر نوشت. در ١٩ سالگی وارد دانشگاه ییل شد و آهنگسازی را از هوراشیو پارکر فرا گرفت، سمفونی شماره یک او در واقع پروژه پایانی دانشگاهش بود.

در این زمان او همچنان به نواختن ارگ در کلیسا ادامه داد و همزمان در یک شرکت بیمه نیز مشغول به کار شد! آیوز بعد ها یکی از موفق ترین شرکت های بیمه را در آمریکا بنا کرد و حتی کتابی نیز در ای زمینه تالیف کرد!

از آثار ارکسترال او می توان به چهار سمفونی و سمفونی تعطیلات اشاره کرد (سمفونی شماره ٣ آیوز برنده جایزه موسیقیِ پولیتزر شده است.) همچنین از دیگر آثارش میتوان به

Central Park At Night”
۴ سونات ویولن و ٢ کوارتت زهی، دو پیانو سونات و بالای ١٨۵ قطعه آوازی اشاره کرد.

چارلز آیوز در ٧٩ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

“ترجمه شده توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

دانلود نمونه آثار در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت

Source: 52composers
@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *