معرفی دوره های موسیقی کلاسیک: قرن بیستم تا به امروز

 

تاریخ و سیاست قرن بیستم، برای دامنه ی متنوعی از ژانر های موسیقی بین سالهای ١٩٠٠ تا ١٩٩٩ و آهنگسازان آن، از الگار و بریتن گرفته، تا استراوینسکی، گرشوین و جان ویلیامز، الهام بخش بود. ابداع ساز های جدید، پیشرفت تکنولوژی، اختراع تلویزیون و رادیو، دستگاه های ضبط و امکان ضبط موسیقی، هر یک به نوبه خود بر هنر این دوره تاثیر گذاشته و منجر به ظهور جهانی هنرمندان بزرگی شد.

موسیقی در قرن بیستم، با توجه به شرایط خاص سیاسی، پیشرفت تکنولوژی، و تغییرات عظیم در سبکها، به طور دراماتیکی تغییر کرد. بسیاری از آهنگسازان، در مقابل فرم ها و قوانین گذشته واکنش نشان داده و دست به ابداع و خلق آثار جدید در ژانر ها و استایل های جدید زدند.

قرن بیستم دربرگیرنده دامنه ی وسیعی از مکاتب و ژانر ها و سبک های متفاوت هنری است. در موسیقی این دوره نیز شاهد جنبش های مدرنیسم، ناسیونالیسم و ملی گرایی، اکسپرسیونیسم، نئوکلاسیسم، مینیمالیسم، تجربه گرایی، موسیقی الکترونیک و … هستیم.

موسیقی قرن بیستم به شدت تحت تاثیر وقایع سیاسی تکان دهنده ی آن دوره در اروپا قرار داشت. برای مثال #دمیتری_شوستاکویچ، آهنگساز مشهور روس، محکوم بود که هنر خود را در اختیار دشمنان طبقاتی قرار داده است و موسیقی او توسط دستگاه های دولتی شوروی، ممنوع اعلام شده بود و در دوره ای حق نداشت که سمفونی های روشنفکر مآب بنویسد!

وقایعی نظیر هولوکاست، هیروشیما و جنگ جهانی دوم، بسیاری آهنگسازان را متقاعد کرد گذشته را پشت سر بگذارند و دست به خلق تکنیک ها و شیوه های جدید تری برای بیان خود بزنند. ساختار آثار #پیر_بولز، نگرش #آرنولد_شوئنبرگ به تنالیته، و سبک خاص #جان_کیج گویای این مطلب هستند.

آهنگسازان آمریکایی مانند #جرج_گرشوین و #دوک_الینگتون بیشتر به بیان موسیقی بومی خود یعنی موسیقی #جز پرداختند . #ایگور_استراوینسکی با نگرش منحصر به فردش وقایعی را در تاریخ موسیقی رقم زد که تا به آن روز دیده نشده بود. همچنین موسیقی فولک نیز منبع فوق العاده ای از الهام، برای آهنگسازانی مانند #رالف_فون_ویلیامز، #بلا_بارتوک و بود

بشنوید: موسیقی قرن بیستم و معاصر

 

مدرنیسم در موسیقی، به صورت متفاوتی حضور خود را نشان داد. برای اولین بار، موسیقیدانان و مخاطبان به این نتیجه رسیدند که موسیقی نمی بایست محدود به سنت شود. نسل بعدی آهنگسازان موسیقی جدی، برای الهام گرفتن، گنجینه ای از رنگهای متفاوت موسیقی، گستره فرهنگی متفاوت، موسیقی باستانی، ریاضیات و حتی موسیقی پاپ را در اختیار داشتند تا به آزمایشات خود در موسیقی مدرن بپردازند.

#استیو_رایش، #فیلیپ_گلس، #مایکل_نایمن و #جان_آدامز به نوعی #مینیمالیسم در موسیقی دست یافتند. موسیقی آنها، بازتابی است از پیشرفت در موسیقی و تکنولوژی – در بعضی موارد شامل المان هایی از جز و راک.

گروهی از آهنگسازان که یکدیگر را در حال تحصیل در منچستر ملاقات کردند، نمایندگان اصلیِ موسیقی “پُست – مدرن” در بریتانیا شدند. ممکن است موسیقی ای که توسط پیتر مَکسوِل، هریسون بِرتویسِل و الکساندر گُهر نوشته شده، به گوش همه دلنشین نباشد، اما می تواند عمیقا قدرتمند و مهیج باشد.

در پایان این قرن و شروع دوره معاصر، #موسیقی_فیلم و بازی های ویدئویی نیز در رونق گرفت و آثار ارزشمندی توسط آهنگسازان بزرگ آکادمیک و غیر آکادمیک در این زمینه خلق شد. موسیقی فیلم هایی چون “ای.تی.”، “جنگ ستارگان”، “هری پاتر “، “ارباب حلقه ها” و … با تاثیر پذیری از موسیقی کلاسیک، دستاورد های فراوان و میراث جاودانه ای را در موسیقی فیلم فراهم کردند.

سیر هنر و موسیقی قرن بیستم و دوران معاصر به قدری گسترده و پیچیده است که نمی توان آن را در این مطلب کوتاه و خلاصه بیان کرد. از دیگر آهنگسازان اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 تا امروز میتوان به #کلود_دبوسی، #موریس_راول، #آرون_کوپلند، #سرگئی_پروکفیف، #چارلز_آیوز، #آنتون_وبرن، #کارل_ارف، #ساموئل_باربر، #ژرمن_تیفر، #آلفرد_اشنیتکه، #لوئیجی_نونو، #گئورگی_لیگتی ، #جان_کیج و … اشاره کرد.

بشنوید: موسیقی قرن بیستم و معاصر

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

Source: Classicfm. Wikipedia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *