جرج فردریک هندل

 

جرج فردریک هندل ، زاده ی ۲۳ فوریه ۱۶۸۵ -درگذشته ۱۴ آوریل ۱۷۵۹) آهنگساز آلمانی دوره باروک بود.
بیشتر مردم جهان خواسته یا ناخواسته با آثار هندل آشنا هستند، زیرا همه ساله در ایام سالِ نو مسیحی، مجموعه ای از آثار او که بر اساس متون ترجمه شده ی انجیل ساخته شده است، در کنسرت ها اجرا شده و از رادیو و تلویزیون پخش میشود.

از شواهد تاریخی اینگونه بر می آید که هندل در زمان خود در عالم موسیقی اروپا خدایی میکرده، حال آنکه باخ، موسیقیدان هموطن او سال ها پس از مرگ نیز در گمنامی به سر میبرد!

پدر هندل علاقمند بود که پسر او حقوقدان بشود، و اغلب مانع فعالیت موسیقایی او میشد. تا اینکه روزی هندل (که کودکی بیش نبود) برای دوکِ دربارِ وقت اُرگ نواخت، و دوک پدر او را به دلیل منع یادگیری موسیقی برای فرزندش بسیار سرزنش کرد و به او دستور داد که برای او یک ارگ تهیه کند.
وی تحصیلات موسیقی خود را در سال ۱۶۹۴ با ویلهلم زاخو، آهنگساز و نوازندهٔ ارگ آغاز کرد.

بین موسیقی هندل و باخ، این دو غول موسیقی باروک که هر دو در یک منطقه در آلمان و با ۲۸ روز اختلاف پا به عرصه زندگی گذاشتند، وجوه مشترک بسیار کمی وجود دارد، شاید به این دلیل که هندل قسمت اعظم زندگی خود را در انگلستان به سر میبرد.

هندل بیشتر به دلیل اپرا ها، اوراتوریو ها و کنسرتو های ارگ بسیار زیبای خود مشهور است.
اکثر اپراهای او از اپراهای ایتالیایی تاثیر گرفته است.
او پس از اوراتوریوی موفقِ “مسایا” (مسیح) ، دیگر اپرای ایتالیایی نساخت.
در سال ۱۷۵۱ عمل جراحی بر روی چشمش انجام شد که ناموفق بود و منجر به نابینایی او در سال‌های پایانی عمرش شد. او در لندن، و در اوج ثروت و شهرت درگذشت…

source: harmonytalk, English Wikipedia

Messiah, part II
Hallelujah

Water Music Orchestral Suites
Adagio e Staccato

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *