محمدرضا درویشی

 

 محمدرضا درویشی در ۲۵ مهر ۱۳۳۴ به دنیا آمد.

او در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه تهران شد و از همان سال اول، شروع به آهنگسازی کرد. درویشی در دانشگاه، شاگرد اساتیدی چون داریوش صفوت، مهدی برکشلی، احمد پژمان، کمال پورتراب، پرویز منصوری، پری برکشلی و لوست مارتیروسان بود.

 وی بعدها به پژوهش در موسیقی نواحی ایران روی آورد که حاصل آن برگزاری جشنواره هایی چون «هفت اورنگ»، «آیینه و آواز»، «موسیقی حماسی» و پنج دوره «جشنواره موسیقی نواحی ایران» در «کرمان» بود.

 جلد اول مجموعه «دائرةالمعارف سازهای ایران» تألیف محمدرضا درویشی که به عنوان وسیع‌ترین تحقیق موسیقایی به زبان فارسی تاکنون شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ از طرف جامعه بین‌الملل اتنوموزیکولوژی (S.E.M) به عنوان بهترین کتاب سازشناسی برگزیده شد.

 او در سال ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را برای موسیقی فیلم «شهر آشوب» در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

 موسیقی کلیدر که بر اساس رمان کلیدر محمود دولت‌آبادی ساخته شده‌است، یکی از شاخص‌ترین آثار درویشی است.

 درویشی درباره این اثر می گوید: “کلیدر یکی از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین کارهایی است که در زندگی هنری خود نوشته‌ام… نوشتن این قطعه مثل سیاه‌چاله‌ای بود که هر چه در آن جلوتر می‌رفتم، تلخ‌تر می‌شد…این موسیقی برایم عزیز است و آن را با همهٔ جانم نوشته‌ام.”

 ایشان کتاب ها و مقالات بسیار در باب موسیقی و پژوهش موسیقی تالیف کرده و آهنگسازی موسیقی متن حدود 20 فیلم را به عهده داشتند، همچنین آلبوم های گنبد مینا و جان عشاق، حاصل همکاری وی با #پرویز_مشکاتیان و #محمدرضا_شجریان است.

Source: Wikipedia

@partmusicschool

بخشی از موسیقی فیلم وقتی همه خوابیم

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *