کلاس های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد
با توجه به اینکه ورود به دوره کارشناسی ارشد رشته موسیقی از دانش آموختگان کلیه رشته های کارشناسی دانشجو می پذیرد، آمادگی برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد رشته فوق، بیش از سایر رشته ها که از دوره های کارشناسی همگن دانشجو می پذیرد اهمیت بیشتری دارد. برای کمک به رفع مشکل این گونه داوطلبان ابن آموزشگاه با همکاری اساتید برجسته رشته موسیقی دانشگاه هنر اقدام به برگزاری دوره های پیش نیاز برای آمادگی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته موسیقی نموده است. هر فارغ ا لتحصیل کارشناسی رشته موسیقی توانایی هایی دارد که ازگذراندن دوره هایی نظیر:هارمونی، کنترپوآن، سازشناسی، مبانی موسیقی، سلفژ، نوازندگی پیانو، زبان تخصصی موسیقی را می آموزد. ما درصدد هستیم که تمامی این توانایی ها را ظرف مدت کوتاهی درحدود شش تا نه ماه به داوطلب گرامی منتقل نماییم. لازم به ذکر است داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، با فارغ التحصیلان کارشناسی موسیقی (که حداقل 4 سال در داشنکده موسیقی و تا 5 4 سال قبل از ورود به دانشکده، ساز نواخته اند و موسیقی کار کرده اند) رقابت خواهند کرد. خلاصه ای از اطلاعات دروس فوق و بیو گرافی مدرسان این آموزشگاه به شرح زیربه اطلاع می رسد
نحوه شرکت در دوره ها
1- آموزشگاه در اولین گام، اقدام به برگزاری جلسه توجیهی با حضوراساتید و داوطلبان دوره خواهد نمود، هدف از برگزاری این جلسه آشنایی هر چه بیشتر داوطلب با برنامه درسی و نحوه پیشرفت در فراگیری دروس میباشد . شرکت در این جلسه رایگان است و برای داوطلب هیچ گونه هزینه ای ندارد.
2- از داوطلبانی که در جلسه توجیهی اعلام آمادگی نمایند برای شرکت در آزمون تعیین سطح به منظور تعیین نیاز تخصصی آنان به دروس مختلف دعوت به عمل می آید.شرکت در ابن آزمون باعث می شود که داوطلبانی که زمینه قبلی در موسیقی دارند از گذراندن برخی دوره ها معاف گردند.
3- داوطلبان گرامی اعم از اینکه در آزمون شرکت کرده یا نکرده باشند می توانند درهریک از دروس که تمایل دارند ثبت نام نمایند. بدیهی است که عمل به توصیه های پس از آزمون در وقت و هزینه آنان صرفه جویی موثری خواهد نمود.
کارشناسی ارشد آهنگسازی
مرحله اول:
زبان عمومی و تخصصی - هارمونی - مبانی نظری موسیقی جهانی و ایرانی - کنترپوان تنال - فرم موسیقی - سازشناسی موسیقی جهانی و ایرانی
مرحله دوم:
سلفژ(سرایش) - دیکته موسیقی- پیانوعمومی - مصاحبه تخصصی
مرحله سوم:
آزمون آهنگسازی براساس تکنیکهای رایج - ارائه اثر ارکستری براساس سازبندی و فرم تعیین شده در روز آزمون مرحله سوم
شرح موارد آزمون:
- زبان تخصصی شامل: لغات، واژه ها واصطلاحات موسیقی ،گرامر و درک مطلب
- هارمونی شامل: کلیه مباحث هارمونی عمومی رایج سده های قرن 18و19 میلادی
- مبانی نظری موسیقی جهانی : شامل کلیه مباحث در راستای تئوری موسیقی کلاسیک
- مبانی موسیقی جهانی: آشنایی با مباحث در راستای تئوری موسیقی ایرانی
- کنترپوان تنا ل: تا انواع سه صدایی(سه بخشی)
- فرم موسیقی: شامل شناخت و قدرت تحلیل انواع فرمها و مباحث مربوط به فرم موسیقی جهانی
- ساز شناسی موسیقی جهانی: شامل مباحث مربوط به وسعت صوتی، سازهای انتقالی، تکنیکهای بارز سازها، استثنائات مربوط به سازها، کوک سیمهای سازهای زهی
- ساز شناسی موسیقی ایرانی: (سازهای سنتی و محلی ایران) شامل مباحث مربوط به وسعت صوتی، سازهای انتقالی، تکنیکهای بارز سازها، استثنائات مربوط به سازها، کوک سیمهای سازهای زهی
- سلفژ(سرایش): شامل خواندن ملودی در تمام تنالیته های ماژور و مینوربا آلتره های دیزوبمل در میزانهای ساده وترکیبی با حاملهای سل، فا خط چهارم ودو خط سوم
- دیکته موسیقی: شامل موسیقی تک صدایی، دو صدایی ودیکته هارمونی
- پیانو عمومی: اجرای آثاری از دورانهای باروک، کلاسیک، رمانتیک و قرن بیستم
- مصاحبه تخصصی: شامل سوالاتی در زمینه تخصص مورد نظرمتقاضی، سوابق مطالعاتی و شنیداری وفعالیتهای هنری و...
- آزمون آهنگسازی بر اساس تکنیکهای رایج: شامل انوانسیون، فوگ، فرم های دو بخشی، سه بخشی، سونات
- ارائه اثر ارکستری: نوشتن قطعه ای در یکی از فرمهای مشخص
کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهانی
مرحله اول:
زبان تخصصی - هارمونی - ساز شناسی موسیقی جهانی و ایرانی - مبانی نظری موسیقی جهانی - فرم موسیقی
مرحله دوم:
سلفژ(سرایش) - دیکته موسیقی - پیانوعمومی (برای دانشجویانی که ساز تخصصی آنها پیانو نیست) - هارمونی پراتیک (عملی) برای دانشجویانی که ساز تخصصی آنها پیانو می باشد- مصاحبه تخصصی
مرحله سوم:
نوازندگی ساز تخصصی (یکی از سازهای رایج در ارکستر سمفونیک به غیر از سازهای کوبه ای) - همراهی ساز با پیانو(برای متقاضیانی که ساز تخصصی آنها پیانو نیست) اجرای قطعات پیانوئی چهار دست (برای متقا ضیان ساز تخصصی پیانو)
شرح موارد آزمون: - زبان تخصصی: مثل آهنگسازی
- هارمونی: به غیر از ششم -ششم افزوده وآکوردهای افزایشی وکروماتیک کلیه مباحث می باشد
- سازشناسی موسیقی جهانی و ایرانی: مثل آهنگسازی با این تفاوت که تعداد سوالات سازهای جهانی دو برابر سازهای ایرانی می باشد
- مبانی نظری موسیقی جهانی: تنها تفاوت آن با آهنگسازی در این است که مباحث موسیقی ایرانی را ندارد
- فرم موسیقی: مثل آهنگسازی
- سلفژ(سرایش): مثل آهنگسازی
- دیکته موسیقی: مثل آهنگسازی
- پیانو عمومی:اجرای قطعات از دورانهای باروک، کلاسیک، رومانتیک
- هارمونی پراتیک: اصل تمامی درجات در شکل آکوردهای سه صدایی و چهارصدایی در تمام تنالیته های ماژور و مینور
- مصاحبه تخصصی: شامل سئوالاتی درزمینه تخصص مورد نظر متقاضی، سوابق مطالعاتی و شنیداری وفعالیت های هنری و...
- نوازندگی ساز تخصصی: اجرای قطعاتی از دورانهای باروک، کلاسیک، رمانتیک، معاصر، اتود، گام و آرپژ
- همراهی ساز با پیانو: انتخاب قطعه ای از پیش به همراه یک نوازنده پیانو که توانمندی متقاضی را در همراهی و حفظ مسائل مربوط اکمپایمان نشان دهد
- پیانو چهار دست: متقاضیان ساز تخصصی پیانو می بایست قطعه ای را به همراه یک نوازنده دیگربه شکل چهار دست انتخاب کرده و در روز امتحان اجرا نمایند
کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی
مرحله اول:
زبان تخصصی- هارمونی- سازشناسی موسیقی ایرانی و جهانی- تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی
مرحله دوم:
سلفژ(سرایش)- دیکته موسیقی- پیانوعمومی- مصاحبه تخصصی
مرحله سوم:
نوازندگی ساز تخصصی (تار،سه تار، کمانچه، نی، قیچک، سنتور،قانون، رباب، عود) همنوازی (حداقل 2 ساز) - همراهی ساز با آوازشرح موارد آزمون:
- زبان تخصصی: مثل دو رشته قبل
- هارمونی: تا پایان هفتم نمایان و معکوس آن و نتهای غیر هارمونیک
- ساز شناسی موسیقی ایرانی و جهانی: مثل دو رشته قبل
- با توجه به اینکه تعداد سوالات سازهای ایرانی 2 برابر سازهای جهانی می باشد
- مبانی نظری موسیقی ایرانی و جهانی: مثل آهنگسازی با تمرکز بیشتری بر مباحث موسیقی ایرانی
- تجزیه تحلیل موسیقی ایرانی: شامل تجزیه و تحلیل فرمها، پیش درآمد، تصنیف، رنگ، چهار مضراب، پیش درامد ضربی و ردیف
- سلفژ(سرایش): مثل دو رشته قبل،علاوه بر اینکه سلفژمقامهای ایرانی مد نظرمی باشد
- دیکته موسیقی: مثل دو رشته قبل ،علاوه بر آن دیکته فواصل موسیقی ایران مدنظر می باشد
- پیانو عمومی: اجرای قطعاتی از دورانهای باروک و کلاسیک
- مصاحبه تخصصی: شامل سوالاتی در زمینه تخصص مورد نظر متقاضی سوابق مطالعاتی و شنیداری وفعالیت های هنری و...
- نوازندگی ساز تخصصی: در 4 بخش انجام می شود 1 - دشیفراژ 2- قطعه نوازی 3- ردیف نوازی 4- بداهه نوازی
- همنوازی: اجرای یک قطعه به شکل همنوازی (یک صدایی، چند صدایی) به همراه حداقل یک ساز ملودیک دیگرجهت آگاهی از توانایی متقاضی در درک مبانی مربوط به همنوازی همراهی سازو آواز: در این بخش خواننده ای در جلسه امتحان حضور دارد ودر لحظه یک یا چند گوشه در دستگاه یا آواز اجرایی متقاضی خوانده و متقاضی موظف است که این آواز را تقلید کند