معرفی آلبوم یک روز پاییزی

 

آلبوم “یک روز پاییزی” اثری است از #فرهاد_اسعدیان نوازنده گیتار و آهنگساز. وی فعالیت حرفه ای خود را با ساخت موسیقی متن فیلم آغاز نمود.
“یک روز پاییزی” مجموعه ای از برترین قطعات برای ساز #گیتار با اجرا و تنظیم فرهاد اسعدیان می باشد، همچنین هنرمندان دیگری با سازهایی نظیر کنترباس، آکاردئون و یا ویولنسل او را همراهی کرده اند.
این آلبوم توسط نشر “آوا خورشید” منتشر شد. آلبوم دیگری با نام “در ستایش تونالیته” نیز از فرهاد اسعدیان منتشر شده است.

خرید آلبوم در بیپ تونز:
https://beeptunes.com/album/3411242/%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%B2%DB%8C

بخشی از قطعه ” سلا پِرگونتار”
از آلبوم “یک روز پاییزی”
آهنگساز #دیلرماندو_ریز
گیتار #فرهاد_اسعدیان

استاد علی تجویدی

علی تجویدی نوازنده ویولن، سه تار، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و از چهره های ماندگار موسیقی ایران است.

 او در ۱۵ آبان ۱۲۹۸ در تهران متولد شد. آموختن موسیقی را از کودکی نزد پدرش هادی‌خان تجویدی که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک و در موسیقی از شاگردان مستعد درویش‌خان بود آغاز کرد.

 پس از مدتی نزد ظهیرالدینی به فراگیری فلوت پرداخت. به نقل از خود ایشان، از دوازده سالگی دستگاه‌های موسیقی ایرانی را دقیق می‌شناخته است.

 از شانزده ‌سالگی نزد “حسین یاحقی “نواختن ویولن را آموخت و پس از دو سال به محضر درس #ابوالحسن_صبا (که دوست و همکار پدر تجویدی بود) راه یافت. به مدت هشت سال در مکتب او به فراگیری ویولن و سه‌تار پرداخت.

مدتی نیز از یک ویولنیست اروپایی نوازندگی ویولن کلاسیک و تکنیک های آن را فرا گرفت. پس از آن با راهنمایی صبا، به محفل هنری محمد ایرانی مجرد راه یافت و با بسیاری از هنرمندان بزرگ آشنا شد و از خرمن هنر استادان بزرگی بهره برد.

تجویدی یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و در غیبت ایشان کلاس استاد را اداره می‌کرد. او استاد چیره‌دست ویولن بود و سال‌ها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس می‌کرد.

علاوه بر نوازندگی، در آهنگسازی و ساخت تصنیف، چیره دست بود و توانست صدها ترانه به یاد ماندنی را با صدای هنرمندان نامدار به اجرا درآورد.

او در آن زمان با بسیاری از هنرمندان برجسته آن دوره همکاری کرده و همچنین خوانندگان برجسته ای را تعلیم داد.

تجویدی در سال‌های پایانی عمر، بسیار کم کارشده بود و تنها کاری مشترک با علی‌اصغر شاه‌زیدی و تصنیفی با صدای #محمدرضا_شجریان به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد.
او منتخب چهارمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۳ است.

 وی در ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ و در سن ۸۶ سالگی به علت بیماری سرطان در گذشت.

source: wikipedia

هفت قطعه مشهور موسیقی که مرگ آهنگسازشان را به دنبال داشتند

 

 قسمت پنجم: بدریخ اسمِتانا، ویولا

بدریخ اِسمِتانا که با عنوان “پدر موسیقی چک” از او یاد می شود، از تاثیرگذار ترین آهنگسازان جمهوری چک بود.

 اسمتانا دهه آخر زندگی خود را به سختی گذراند. او به طور کامل شنوایی خود را از دست داده بود و با این حال، زیباترین و مشهورترین اثرش “شش پوئم سمفونی: میهنِ من” را خلق کرد.

 او مشغول نوشتن آخرین اُپرایش “ویولا” بر اساس نمایشنامه ای از شکسپیر بود و چند سالی بود که درگیر خلق این اثر بود، که به دلیل اختلال اعصاب و روان از خانه خود بیرون شد و به بیمارستان روانی فرستاده شد! اسمتانا دوره سختی را می گذراند و به دوستش در نامه ای گفته بود که می ترسد که دیوانه بشود!

 او به حدی درگیر تکمیل اپرایش بود که دچار اضطراب، توهم و افسردگی شد و پزشکان او را از آهنگسازی منع کرده بودند تا بیش از این به سلامتی اش آسیب وارد نشود.

 اما او به توصیه پزشکان توجهی نکرد و سعی در به پایان رساندن “ویولا” داشت که سرانجام به دلیل فشار کار و دیگر مشکلات روانی، به کلی سلامت عقلی اش را از دست داد و پس از چند هفته نیز از دنیا رفت!

 از اپرای نا تمام او بخش های ناچیزی مانده که تنها یک بار در سال 1900 و به یاد او اجرا شد.

در ادامه یک نمونه از دیگر آثار او را خواهیم شنید.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”
source: classicfm

بدریخ اسمتانا، رقص چِک برای پیانو

معرفی آلبوم من از یادت نمی کاهم

 

 آلبوم “از یادت نمی‌کاهم ” اثری است از دکتر امین هنرمند
او پیش از این آلبوم‌های “دیروز تا امروز”(گزیده موسیقی فیلم) و “شکوه‌های بی‌کلام “را منتشر کرده بود.

در این اثر، مجموعه سه ترانه برای کنتر تنور در کانادا و بر اساس اشعاری با مضمون طبیعت از سه شاعر کانادایی متعلق به سه نسل مختلف ساخته شده است.

قطعات «به دیدارم بیا هرشب» و «تو را من چشم در راهم» محصول سفارش “گروه کر شهر تهران” و “وکاپلا” و بر مبنای اشعاری از مهدی اخوان ثالث و نیما یوشیج هستند.

سونات برای کلارینت و پیانو بر اساس تم‌های ایرانی نوشته و اولین بار در کانادا اجرا شده‌اند. این اثر به همراه دوئت برای ویولن و ویولا و قطعه برای فلوت و گیتار، همگی بر اساس فرم‌ها و چارچوب‌های شناخته‌شده کلاسیک شکل گرفته‌اند.

خرید آلبوم در بیپ تونز:
https://beeptunes.com/album/519179884/%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D9%85

 

بخشی از قطعه
“به دیدارم بیا هر شب”
با اجرای “گروه کر شهر تهران”
به رهبری “مهدی قاسمی”
پیانو: “بهاره مهدوی”

موسیقی فیلم روانی

 

 برنارد هرمن آهنگساز و رهبر ارکستر، و از نوابغ دنیای موسیقی کلاسیک و همچنین موسیقی فیلم بود.

پس ازآشنایی با آلفرد هیچکاک و ساختن موسیقی “دردسر هری” ، دوستی عمیقی بین این آهنگساز و کارگردان ایجاد شد و تا سال ها ادامه پیدا کرد و محصول آن موسیقی فیلم های مشهور روانی ، سرگیجه، شمال از شمال غربی، مرد عوضی، مارنی و … بود.

فیلم “روانی” نمونه ای از همکاری خلاقانه این دو است. هرمن در این فیلم بر خلاف دیگر فیلم های جنایی آن زمان، تنها از ساز های زهی استفاده کرد.

هارمونی های پیچیده، موسیقی تند و ریتمیک و همینطور مرموز، بیان گر مالیخولیا و شیزوفرنی شخصیت فیلم، و فضای سرد و خشن و وحشتناک فیلم است.

یکی از مشهور ترین صحنه های این فیلم، قتل در حمام است که موسیقی با حرکات سریع آرشه در منطقه بسیار بالای ویولن، تداعی گر ضربه چاقو و جیغ است.

“برگزیده یک قرن موسیقی فیلم”

هفت قطعه مشهور موسیقی که مرگ آهنگسازشان را به دنبال داشتند

ژان باتیست لولی قس
“Te Deum”

 ژان باتیست لولی یکی از بزرگترین موسیقیدانانِ دوره #باروک و با ملیت ایتالیایی – فرانسوی بود.
او از نظرِ نفوذ و ثروت، موفق‌ترین موسیقی‌دانِ زمان خودش بود و آثاری که نوشت پرچم دارِ موسیقی باروک فرانسوی شناخته شد.

 لولی بیشترِ عمر خود را در دربار “لویی چهاردهم” و آهنگسازی برای او گذراند. از سال ۱۶۶۲ موسیقیِ دربار فرانسه را در اختیار داشت و نفوذ او به حدی بود که اجرای اپرا در هر نقطه از کشور فرانسه بدون اجازه او ممکن نبود!

 آخرین اثر کامل او، سرودی بود مذهبی برای ستایش خداوند، که به مناسبت عمل جراحی موفقیت آمیزِ پادشاه نوشته شده بود.
لولی در کنسرت و در حال رهبری این اثر بود که از شدت شوق، چوب رهبری را به پای خود فرو کرد و مجروح شد و کمی پس از آن به قانقاریا مبتلا شد!

 لولی به علت علاقه ی زیادی که به رقصیدن داشت، موافقت نکرد که انگشت پایش را قطع کنند و می گفت لذت رقص برای او مهم تر از پخش شدن قانقاریا در کل بدنش است!
متاسفانه مدتی بعد، عفونت تمام بدنش را فرا گرفت و از دنیا رفت و آخرین اپرایش “آشیل و پلیسن” را نا تمام گذاشت!

بر اساس داستان هیجان انگیز زندگی و مرگ او، فیلمی با نام “پادشاه می رقصد” نیز ساخته شده است!

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

این اثر را در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت بشنوید
@partmusicschool

فرانتس لیست

 فرانتس لیست پیانیست، آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی،در 22 اکتبر 1811 در مجارستان متولد شد.

 لیست “بزرگترین پیانیست تاریخ موسیقی” شناخته شده و بر آهنگسازان و نوازندگان پس از خود بسیار تاثیر گذار بوده است.
زندگی او سرشار از خلاقیت، نوآوری، هیجان و روابطی طوفانی بود و می توان گفت که تا کنون، تا این اندازه برای یک نوازنده، این چنین افسانه ساخته نشده!

 او نوازندگی پیانو را از هفت سالگی نزد پدر آموخت و در جشن‌ها و مهمانی‌های محلی هنرنمایی می‌کرد. با همین هنرنمایی‌ها بود که تنی چند از متمولان زادگاهش برآن شدند تا هزینهٔ آموزش موسیقی کودک با استعداد را در وین تأمین کنند.

 پدر با تکیه بر کمک‌هزینهٔ تحصیل فرزندش از کارفرمایان استرهازی مرخصی گرفت و همراه پسر راهی وین شد، جایی که گفته می‌شود بتهوون با شنیدن صدای پیانوی کودک بر پیشانی او بوسه زد!

 فرانتس لیست با نوآوری‌ها و با نواختن آثار خودش در کنار آثار آهنگسازان بزرگ دیگر، و سرودها و آوازهای ملی و محلی هر سرزمین که به آن پا می‌گذاشت،و با چهره ی زیبا و جذابش مخاطبانش را مسحور و زنان و دختران جوان را چنان از خود بی‌خود می‌کرد که هاینریش هاینه، شاعر نامدار آلمانی اصطلاح مشهور «جنون لیست» را در مورد او و کنسرت‌هایش به‌کار می‌برد!

 لیست آهنگسازِ بسیار پر کاری نیز بود که بسیاری از آثارش برای پیانو اند. تعداد آثار پیانوییِ لیست به حدی است که بسیاری از آن ها هنوز اجرا نشده اند!

source: 52composers. wikipedia. idlemoments
@partmusicschool

 

 

آلبوم موسیقی تهران-مریخ

 

 “تهران مریخ” اثری از #دوئت_لیرا است. این آلبوم مجموعه‌ ای از ده قطعه برای پیانو و ویولن،

با آهنگسازی و نوازندگی پیانو #آرش_هژیرآزاد و نوازندگی ویولن #یگانه_حسینی_نیا است و آهنگساز در این آلبوم از موسیقی نیوایج

تا کلاسیک و مدرن و حتی جز گذر کرده است.

خالقان این اثر در یادداشتی خودمانی که روی جلد آلبوم آمده نوشته‌‌اند : «فضای آزاد موسیقی این قطعات،

کاملاً ملهم از فضای موسیقی کلاسیک بوده ولی به هیچ عنوان کلاسیک نیست.

تلاشی است برای ساکت نبودن در برابر احساساتمون در نگاه به کیهان و هستی…»

خرید آلبوم در بیپ تونز:
https://beeptunes.com/album/491918836/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D8%AE

بخشی از قطعه “کوتوله سفید” از آلبوم #تهران_مریخ

محمدرضا درویشی

 

 محمدرضا درویشی در ۲۵ مهر ۱۳۳۴ به دنیا آمد.

او در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه تهران شد و از همان سال اول، شروع به آهنگسازی کرد. درویشی در دانشگاه، شاگرد اساتیدی چون داریوش صفوت، مهدی برکشلی، احمد پژمان، کمال پورتراب، پرویز منصوری، پری برکشلی و لوست مارتیروسان بود.

 وی بعدها به پژوهش در موسیقی نواحی ایران روی آورد که حاصل آن برگزاری جشنواره هایی چون «هفت اورنگ»، «آیینه و آواز»، «موسیقی حماسی» و پنج دوره «جشنواره موسیقی نواحی ایران» در «کرمان» بود.

 جلد اول مجموعه «دائرةالمعارف سازهای ایران» تألیف محمدرضا درویشی که به عنوان وسیع‌ترین تحقیق موسیقایی به زبان فارسی تاکنون شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ از طرف جامعه بین‌الملل اتنوموزیکولوژی (S.E.M) به عنوان بهترین کتاب سازشناسی برگزیده شد.

 او در سال ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را برای موسیقی فیلم «شهر آشوب» در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

 موسیقی کلیدر که بر اساس رمان کلیدر محمود دولت‌آبادی ساخته شده‌است، یکی از شاخص‌ترین آثار درویشی است.

 درویشی درباره این اثر می گوید: “کلیدر یکی از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین کارهایی است که در زندگی هنری خود نوشته‌ام… نوشتن این قطعه مثل سیاه‌چاله‌ای بود که هر چه در آن جلوتر می‌رفتم، تلخ‌تر می‌شد…این موسیقی برایم عزیز است و آن را با همهٔ جانم نوشته‌ام.”

 ایشان کتاب ها و مقالات بسیار در باب موسیقی و پژوهش موسیقی تالیف کرده و آهنگسازی موسیقی متن حدود 20 فیلم را به عهده داشتند، همچنین آلبوم های گنبد مینا و جان عشاق، حاصل همکاری وی با #پرویز_مشکاتیان و #محمدرضا_شجریان است.

Source: Wikipedia

@partmusicschool

بخشی از موسیقی فیلم وقتی همه خوابیم

موسیقی فیلم غرور و تعصب

 

🎬 Pride and Prejudice

غرور و تعصب” فیلمی به به کارگردانی جو رایت و برگرفته از رمان مشهور غرور و تعصب از نویسنده انگلیسی، جین آستن است.

این فیلم اولین همکاری جو رایت با آهنگساز ایتالیایی داریو ماریانلی بوده و در سال ۲۰۰۵ نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن شده است و همچنین در لیست محبوب ترین های موسیقی فیلم نیز قرار دارد.

با توجه به دوره ای که داستان فیلم در آن روایت می شود، موسیقی آن نیز مناسب با قرن 18 و بیشتر الهام گرفته از سبک آهنگسازی بتهوون بوده، همچنین از موسیقی رقص های دوران باروک نیز استفاده شده است.

با توجه به این که بیشتر شخصیت ها در فیلم به نوازندگی پیانو می پردازند، بخش زیادی از موسیقی قبل از پایان یافتن ساخت فیلم آهنگسازی شده است و توسط پیانیست “ژان ایو تیبوده” و ارکستر مجلسی انگلستان اجرا و ضبط شده است.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”
source: wikipedia

دانلود موسیقی در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت
@partmusicschool
👇👇👇