ایزاک پرلمن از نکات مهم تمرین موسیقی میگوید

 

بدون شک #ایزاک_پرلمن یکی از بزرگترین نوازندگان #ویولن در دنیای موسیقی است. در این مطلب، مصاحبه “کلاسیک اف ام” با این موسیقیدان را می خوانیم که در آن به برخی نکات مهم تمرین و اجرای موسیقی اشاره میکند.

تمرین شما باید آرام و با تمرکز بالا باشد. با عجله و بی صبری، تمرین شما بازدهی لازم را نخواهد داشت. من ترجیح میدهم ٢ ساعت تمرین با تمرکز داشته باشم تا ٨ ساعت تمرین بی وقفه و بدون حضور ذهن.

برای تمرین خود برنامه ریزی و هدف گذاری داشته باشید. بهتر است قبل از شروع تمرین بدانید برای برطرف کردن چه مشکلی تمرین میکنید، قطعه خود را به بخش های کوچک تقسیم کرده و در هر بخش روی یک مسئله خاص تمرکز کنید.

هرگز یک بخش را چندین بار پشت سر هم تکرار نکنید. با دقت به اجرای خود گوش کنید تا یک تمرین را به صورت اشتباه تکرار نکنید و الگوی اشتباه در ذهن شما نقش نبندد.

بسیاری از هنرجویان فکر میکنند که هرچه بیشتر تمرین کنند برای آنها مفید تر است، برخی حتی روزانه تا ٨ ساعت تمرین میکنند! این طرز فکر به طور کلی اشتباه است. به عقیده من روزانه بین ۴ تا ۵ ساعت تمرین برای هنرجویان حرفه ای موسیقی کافیست، بیش از این زمان برای شما نتیجه بخش نبوده و بازدهی کافی را نخواهید داشت، همچنین ممکن است به بدن خود فشار وارد کرده و آسیب بزنید. خود من هم در جوانی روزانه تنها ٣ ساعت به تمرین می پرداختم.

لازم است بدانید که واقعا نمیتوان استرس و اضطراب اجرا را از بین برد، تنها کاری که می توان کرد این است که با ترس و اثری که در نوازندگی شما میگذارد آشنا بشوید تا بتوانید با آن کنار بیایید. برای برخی این ترس باعث لرزش دست و آرشه و برای برخی باعث آرام و غیر جسورانه نواختن میشود. کافی است تاثیری که بر اجرای شما میگذارد را بشناسید، بدانید که یک اتفاقِ آشنا است و خیلی وقت ها پیش می آید، در این صورت میتوانید با اضطراب اجرا کنار بیایید.

یک توصیه به افرادی که موسیقی را به طور حرفه ای دنبال میکنند:

به عقیده من هدف نهایی در این حرفه این است که از موسیقی ای که اجرا میکنیم لذت ببریم، موسیقیدان بودن و توانایی گذراندن زندگی به عنوان یک موسیقیدان توفیق بزرگی است. چه نوازنده ارکستر باشید یا به تنهایی ساز بزنید، مهم این است که کاری را که به آن عشق می ورزید ادامه دهید و از آن لذت ببرید.

باید انعطاف پذیر بوده و ذهن خلاق داشته باشید، فکر نکنید که تنها راه موفقیت یعنی سولیست یک ارکستر بودن! یک موسیقیدان میتواند با گروه های مختلف ساز بزند، به تنهایی اجرا کند، به تدریس موسیقی بپردازد و ژانر های مختلفی از موسیقی را تجربه کند. حتی اگر دوست دارید موسیقی پاپ بنوازید و آن را تجربه کنید و از موقعیت های مختلف برای اجرای موسیقی استفاده کنید. برای من همین نکته که یک موسیقیدان هستم و از راه موسیقی زندگی خود را میگذرانم کافی و مهم است.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت

 

Source: https://www.classicfm.com/artists/itzhak-perlman/practice-tips/

@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *