چند نکته جالب درباره دمیتری شُستاکویچ

 

🔹١. پیانیست فیلم های صامت
در سال ١٩١٩ که شُستاکویچ ١٣ ساله وارد کنسرواتوار پتروگراد شد، انقلاب روسیه به پایان رسیده و جنگ جهانی اول نیز پایان یافته بود و روسیه در آستانه جنگ داخلی بود. کلاس های کنسرواتوار سرد و شرایط دشوار بود. دمیتری تصمیم گرفت تا در امتحان پیانو به عنوان “همراهی کننده فیلم های صامت” شرکت کند و پس از قبولی، او مدت ها به عنوان پیانیست روی فیلم های ٩٠ دقیقه بی صدا، به نواختن موسیقی و بداهه نوازی و ساخت ملودی برای شخصیت های مختلف می پرداخت.

🔹٢. نوازندگی پیانو به عنوان حرفه اصلی

شستاکویچ که دنباله رو موسیقیدان بزرگ روس #سرگئی_راخمانینف بود، تصمیم گرفت تا نوازندگی پیانو را به صورت حرفه ای ادامه بدهد. او در اولین مسابقه بین المللی فردریک شوپن شرکت کرد و یک دیپلم افتخار بدست آورد!

🔹٣. پایان نامه آهنگسازی که در سراسر دنیا شنیده شد

شستاکویچ در ١٩ سالگی از کنسرواتوار فارغ التحصیل شد و “سمفونی شماره یک” او در واقع قطعه پایان تحصیلش بود! رهبر ارکستر و آهنگساز آلمانی #برونو_والتر به محض شنیدن این قطعه از او خواست تا نسخه ای در اختیارش قرار بدهد و در نوامبر ١٩٢٧ این سمفونی اجرا شد و پس از والتر، استوکفسکی و توسکانینی نیز آن را اجرا کردند!

🔹۴. جنگ جهانی دوم و سمفونی لنینگراد

شستاکویچ هفتمین سمفونی خود #لنینگراد را در دوران جنگ جهانی دوم نوشت! با توجه به شرایط بحرانی و دشوار این شهر در محاصره، تنها ١۴ نوازنده در ارکستر رادیو لنینگراد باقی مانده بودند و رهبر ارکستر هر شخصی که توانایی نواختن سازی داشت را جمع کرده بود. همگی عزم خود را برای تمرین و اجرای این اثر جمع کردند و سمفونی لنینگراد به عنوان نماد مقاومت مردم روسیه در برابر ارتش آلمان اجرا شد.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

Source: Russia Beyond: Dmitri Shostakovich
@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *