نگاهی به تاریخچه تئاتر موزیکال

🔹تئاتر موزیکال نوعی نمایش است که در آن موسیقی (بخصوص آوازی) و رقص نقش اصلی را ایفا میکنند. این سبک از نمایش از سال های آغازین قرن ۲۰ بسیار محبوب شد و مورد توجه هنرمندان و مخاطبان قرار گرفت.

🔹با وجود تشابهی که بین #اپرا و تئاتر موزیکال وجود دارد، هر یک رشته ای متفاوت در هنرهای موسیقی و نمایشی هستند. در تئاتر موزیکال، تمرکزِ بیشتری بر دیالوگ و گفت و گوی شخصیت ها به صورت گفتاری و غیر آوازی وجود دارد و همچنین در موزیکال ها رقص یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده آن است.

🔹در یک نمایش موزیکال بر خلاف اپرا، از ژانر های مختلف موسیقی بویژه موسیقی #پاپ و یا #جز و با سازبندی مخصوص به آن ها استفاده می شود، همچنین تکنیک های خوانندگی و آواز در آن متفاوت با اپرا است.

🔹یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های موزیکال ها، زبان آن است، یک تئاتر موزیکال همواره باید به زبانی اجرا بشود که زبان رسمی مخاطبان آن است.

🔹در اپرا، اجرا کنندگان در اصل خواننده هستند که دوره های بازیگری را نیز تا حدودی فرا گرفته اند؛ اما در تئاتر موزیکال لازم است که اجرا کننده در بازیگری مهارت بالایی داشته باشد و همچنین در آواز و رقص نیز مهارت لازم را کسب کند؛ مانند ستارگان این عرصه #جولی_اندروز #برنادت_پیترز #آنجلا_لنسبری #لین_مانوئل_میراندا و …

🔹می توان گفت که #اپرتا که شکل سبک تر و ساده تری نسبت به اپرا دارد، در شکل گیری تئاتر های موزیکال در قرن نوزدهم تاثیر گذار بود. نمایش

The Black Crook

که در سال ۱۸۶۶ در نیویورک اجرا شد اولین موزیکال اجرا شده در تاریخ بود و با موفقیت عظیمی که به همراه داشت، بسیاری را به خود جذب کرد.

🔹تئاتر موزیکال در دهه های ۴٠ تا ۶٠ میلادی در آمریکا دوران طلایی خود را سپری می کرد و هنرمندان بزرگی آثاری به یاد ماندنی در این زمینه از خود به جای گذاشتند، مانند #داستان_وست_ساید (یا داستان کناره غربی) به آهنگسازی #لئونارد_برنستاین و ترانه سرایی #استفان_سوندهایم

🔹از دیگر موزیکال های مهم تاریخ می توان به# Funny_Face و #Lady_Be_Good

اثر #جرج_گرشوین ، #بینوایان اثر #کلود_میشل_شونبرگ ، #سوئینی_تاد اثر استفان سوندهایم، #شبح_اپرا اثر #اندرو_لوید_وبر ، آوای موسیقی که با نام #اشکها_و_لبخندها در ایران مشهور شده اثر #ریچارد_راجرز و …. اشاره کرد.

🔹امروزه تئاتر #برادوی و #وست_اند که دو منطقه تئاتری مهم در نیویورک و لندن هستند، تبدیل به قطب های قدرتمند و حرفه ای در اجرای نمایش و تئاتر های موزیکال شده اند و در بالاترین سطح تئاتر تجاری در کشورهای انگلیسی ‌زبان به فعالیت می‌پردازند و باعث جذب گردشگران بسیاری شده‌اند.

دانلود ویدئو های مربوطه در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت

“ترجمه شده توسط آموزشگاه موسیقی پارت”
Source: wikipedia. classicfm
@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *