کارل ارف

کارل هاینریش ماریا اُرف معروف به #کارل_ارف آهنگساز و مدرس موسیقی بود.

کارل ارف در ۱۰ ژوئیهٔ ۱۸۹۵ در خانواده‌ای نظامی اهل مونیخ به دنیا آمد. پدرش افسر بود و پیانو و سازهای زهی می‌نواخت و مادرش در نوازندگی پیانو متبحر بود. کارل اولین درس‌های نوازندگی پیانو را در ۵ سالگی از مادرش فراگرفت. دو سال بعد شروع به نواختن ویولنسل کرد. پس از طی مرحلهٔ دبستان وارد آکادمی موسیقی مونیخ شد و سپس به مدیریت تئاتر مونیخ پرداخت.

در دوره جنگ جهانی اول به خدمت سربازی رفت و با جراحات بسیار بازگشت و در اپرای مانهایم مشغول به کار شد، اما پس از مدتی دوباره به مونیخ بازگشت تا تحصیلات خود را ادامه دهد. ارف، از سال ۱۹۲۵ تا آخر عمرش، سرپرستی «مدرسهٔ ژیمناستیک، رقص و موسیقی» را در مونیخ بر عهده داشت.

کارل ارف مبتکر شیوهٔ خاصی برای آموزش موسیقی به کودکان بود که به «اُرف شول‌وِرک»

(Orff Schulwerk)

معروف است. او معتقد بود که یادگیری در کودکان، در قالب بازی و حرکت میسر می شود، و ارف شول‌ورک دیدگاهی است برای آموزش عناصر موسیقی و حرکت. این متد امروزه در بسیاری از کشورها به شکل توسعه‌یافته و گسترده‌ای برای آموزش موسیقی استفاده می‌شود.

شاید مشهورترین اثر ارف، #کارمینا_بورانا باشد، هرچند خود او از این که این اثر از باقی آثارش مشهورتر بود و بیشتر شنیده شد خیلی خشنود نبود. کارمینا بورانا مجموعه ای از آوازهای قرن سیزدهم میلادی است که کارل ارف بر اساس آن ها موسیقی کرال و آوازی ساخت و امروزه این اثر در میان محبوب ترین قطعات کرال تاریخ موسیقی قرار دارد.

اولین اجرا شامل حرکات نمایشی مانند رقص هم بود، اما امروزه کمتر مشاهده می شود که با اجرای این قطعات حرکات نمایشی هم اجرا شود. کارل ارف در زیرنویس پارتیتور تهیه شده برای این سرودهای قرون وسطایی از این عبارت استفاده کرد :

“سرودهای روحانی برای خواننده و کر که بصورت گروهی با ارکستر و تصاویر جادویی باید اجرا شوند.”

هر چند در ابتدا منتقدین موسیقی محلی برخورد خوبی با این اثر ارف نداشتند اما با علاقه و حمایتی که حزب نازی از این موسیقی نشان داد، کارل ارف به یکباره به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و از او خواسته شد تا موسیقی های بیشتری در این فضا برای فرهنگ و تمدن “آریایی” تهیه کند.

از دیگر آثار او می توان به اپرا های “آنتیگون” “ماه”

“Die Kluge”
“رویای شب نیمه تابستان”، آثار ارکسترال مانند “پرلود برای ارکستر” “کنسرتینو برای ساز های بادی” و آثار موسیقی کودکان اشاره کرد.

کارل ارف در ۲۹ مارس ۱۹۸۲ در ۸۶ سالگی در مونیخ درگذشت.

شنیدن نمونه موسیقی در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *