احمد پژمان

#احمد_پژمان در ١٨ تیر ماه سال ۱۳۱۴ در شهرستان لار(استان فارس) چشم به جهان گشود. در دوران دبیرستان به فراگیری ویولن نزد #حشمت_سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت.

پس از چندی به عنوان نوازندۀ ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دورۀ رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت.

در سال ۴۳ بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی، با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون: توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت.

بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران به کار مشغول شد. از آثار او در این دوره می‌توان به: “اپرای جشن دهقان”، “اپرای دلاور سهند” و “اپرای سمندر” اشاره کرد که قبل از انقلاب در تالار وحدت اجرا شدند.

در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد. از استادان او در این دوره میتوان به ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن، بولانت آرل اشاره کرد.

پژمان در زمینه #موسیقی_فیلم هم فعالیتی گسترده داشته است. از معروف‌ترین کارهای وی می‌توان به موسیقی سریال دلیران تنگستان (به همراه علی رهبری)، سمک عیار و فیلم‌هایی چون شازده احتجاب، سایه‌های بلند باد، بوی کافور عطر یاس، خانه‌ای روی آب و یک بوس کوچولو (بهمن فرمان آرا)، هنرپیشه (محسن مخملباف) باران و بید مجنون (مجید مجیدی) اشاره کرد.
وی برای موسیقی فیلم‌های «بید مجنون»، «خانه‌ای روی‌ آب»، «باران» و «بوی کافور، عطر یاس» برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

برخی از آثار:
کنسرتو برای ۹ ساز (۱۹۶۵)
راپسودی برای ارکستر (۱۹۶۶)
اپرای جشن دهقان (۱۹۶۷)
اپرای دلاور سهند ( بر اساس زندگی بابک خرمدین ) (۱۹۶۸)
حماسه
هفت خوان
تکسوار عشق
همه شهر ایران
ناگهان رستاخیر
خاطرات فردا
سراب
دیوِرتیمِنتو

Source: Wikipedia
@partmusicschool

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *