زادروز استاد غلامحسین بنان

🔹غلامحسین بنان خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی بود که از سال‌های ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۴۷ در زمینهٔ موسیقی ملی ایران فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بوده ‌است.

🔹استاد بنان در ۱۵ اردیبهشت ۱۲۹۰ در تهران متولد شد. محیط خانه و خانواده برای پرورش ذوق و استعداد هنری او آماده بود. مادرش نوازنده پیانو بود، خاله اش نی می نواخت و خواهرانش هم تار مشق می کردند. اولین استاد او مرتضی نی‌داوود بود.

🔹به گفته خود او، فعالیتش را در سال ۱۳۰۶ آغاز کرد و فقط در جلسات خصوصی و در حضور دوستان و آشنایان به صورت حرفه‌ای آواز می‌خواند. او از اواخر شهریور ۱٣٢١ وارد رادیو شد و با همکاری هنرمندانی چون #روح‌الله_خالقی صدای او به گوش مردم رسید.

🔹او وارد ارکستر انجمن موسیقی شد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت داود پیرنیا همکاری داشت. بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ آهنگ را اجرا کرد.

🔹بنان هم به آواز قدیمی و کلاسیک ایرانی و هم به نغمات جدید و مدرن ایرانی تسلط داشت که به عنوان نمونه می‌توان تصنیف «الهه ناز» را نام برد. برخی بنان را بزرگترین اجراکننده سبک وزیری-خالقی می‌دانند. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از اجراکنندگان آثار صبا و محجوبی بود. همچنین به مرکب‌خوانی و تلفیق شعر و موسیقی مسلط بود.

🔹در سال ۱۳۳۲ به پیشنهاد روح‌الله خالقی به اداره کل هنرهای زیبای کشور منتقل شد و به سمت استاد آواز هنرستان موسیقی ملی به کار مشغول گردید و در سال ۱۳۳۴ رئیس شورای موسیقی رادیو شد.

🔹غلامحسین بنان از ابتدا در برنامه‌های گلهای جاویدان و گلهای رنگارنگ و برگ سبز شرکت داشته و برنامه‌های متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده به جا مانده‌است.در این برنامه‌ها، استادان موسیقی ایران همچون روح‌الله خالقی، #ابوالحسن_صبا، #مرتضی_محجوبی، احمد عبادی، #حسین_تهرانی، #علی_تجویدی، و… با او همکاری داشته‌اند

🔹از ماندگارترین ترانه‌های بنان می‌توان به : آهنگ آذربایجان در مایهٔ شور، آمدی جانم به قربانت در مایهٔ بوسلیک، الهه ناز در مایهٔ دشتی، بهار دلنشین در آواز اصفهان،سرود همیشه جاوید ای ایران در مایهٔ دشتی و … اشاره کرد.

🔹استاد در ۸ اسفند ۱۳۶۴ پس از پنجاه سال خدمت بی شائبه به فرهنگ و هنر این مرز و بوم چشم از جهان فرو بست.

منبع: ویکیپدیا فارسی

شنیدن نمونه آثار در کانال تلگران آموزشگاه موسیقی پارت

@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *