معرفی دوره های موسیقی کلاسیک: کلاسیک

 

به طور کلی، به موسیقی ای که در بستر فرهنگ و تمدن غرب اروپا شکل گرفته (و خارج از ژانر های پاپ، جَز، فُلک، راک، متال و … است) “موسیقی کلاسیک” گفته می شود، اما دوره ی موسیقی کلاسیک، به طور خاص به دورانی از تاریخ موسیقی کلاسیک اشاره دارد که از حدود سال های 1750 آغاز شد و بزرگانی مانند #هایدن #موتسارت و #بتهوون از موسیقیدانان این دوره بودند.

کلاسیک، دوره ی روشنگری و بازگشت به اصول و ارزش‌های زیبایی‌شناسی یونان و روم باستان بود، درواقع کلاسیک ها به دنبال ایجاد تعادل، توازن، هماهنگی و هارمونی، ظرافت و زیبایی در آثار خود بودند، به همین دلیل نام “کلاسیک” (در یونانی به معنای درجه یک) برای این دوره انتخاب شد.

در موسیقی دوره کلاسیک، آهنگسازان به طور خاص به نوشتن سمفونی و اپرا پرداختند و فرم های موسیقی مانند فرم سونات در این دوره مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

در این دوره دیگر اُرگ و هارپسیکورد در مرکز توجه نبودند و ساز های بادی مانند #هورن #ترومپت #ابوا و #کلارینت به ساز های زهی پیوستند و رنگ صدای جدید تری را تشکیل دادند.

گروه هایی مانند #کوارتت_زهی از دو ویولن، ویولا و ویولنسل تشکیل شد و آثار بسیاری برای آن ها نوشته شد. همچنین به ساز پیانو در این دوره توجه بسیاری شد.

از بزرگترین آهنگسازان این دوره می توان به #یوزف_هایدن و #موتسارت اشاره کرد که مجموعه بی نظیری از سمفونی ها، اپرا ها، آثار کُرال و پیانویی از خود به جا گذاشتند.

بسیاری از آثار ارزشمند این دوره نیز به آخرین سال های آن و #بتهوون باز میگردد که با بهره گیری از موسیقی هایدن و موتسارت و رسیدن به سبک و سیاق خاص خود، به موسیقی جدید تری رسید که آغاز گر دوران رومانتیک بود…

( با استفاده از هشتگ های بالا می توانید از نمونه آثار موسیقیدانان نام برده که پیش تر در کانال قرار داده شده، استفاده کنید)

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

Source: Classicfm.periods/Wikipedia
@partmusicschool

ولفگانگ آمادئوس موتسارت
کنسرتو پیانو شماره 20
موومان سوم
پیانو: ولادیمیر اشکنازی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *