پیمان یزدانیان

 

پیمان یزدانیان پیانیست و آهنگساز، در ۱۳ دی ۱۳۴۷ در تهران متولد شد.

او فراگیری پیانو را از ۶ سالگی و از ۱۲ سالگی نیز آموزش هارمونی و آهنگسازی را نزد استاد پلوس خفری آغاز کرد. دوره‌های تکمیلی آموزشی نزد اساتید کنسرواتوار وین و گراتس را در تهران و همچنین یک دوره پیشرفته را در مارسی با پروفسور ژینت گوبر گذارند.

 وی در سال ۱۳۷۷ موفق به کسب رتبه نخست در کنکور موزیکال فرانسه در رشته نوازندگی #پیانو شد. یزدانیان تاکنون برنامه‌های تکنوازی و گروهی متعددی را در ایران و فرانسه به اجرا گذاشته است و پس از ساختن چند موسیقی برای فیلم‌های کوتاه، از سال ۱۳۷۸ به آهنگسازی برای فیلم‌های سینمایی نیز پرداخت.

 یزدانیان با کارگردان‌های شهیر سینمای ایران از جمله مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و … همکاری داشته است.او آهنگساز موسیقی متن فیلم کوتاه «تولد نور» ساخته عباس کیارستمی برای افتتاحیه جشنواره فیلم لوکارنو سویس است.

 از آثار او می توان به موسیقی متن فیلم‌های «آب وآتش»، «از کنار هم می‌گذریم»، «باد مارا خواهد برد» «ایستگاه متروک»، «شبهای روشن» (که از مشهور ترین آثار اوست) «گاهی به آسمان نگاه کن»، «چهارشنبه سوری» «سربازهای جمعه» و … نام برد که همگی در آلبوم های متفاوتی منتشر شده اند.

 یزدانیان همچنین در ساخت موسیقی متن فیلم‌های خارجی «تب بهاری» «عمارت تابستانی» «کوه بودا»نیز همکاری داشته است که در مطالب پیشین آن ها را معرفی کرده ایم.

 موسیقی‌ فیلم‌های پیمان یزدانیان بسیار حسی هستند، او بیش از آن‌که به سبک و سیاقی مشخص دل ببندد، دلبسته داستان فیلم می‌شود و بر اساس تم و فضای کلی آن پیش می‌رود. همین ویژگی باعث می‌شود که موسیقی‌های او به‌رغم داشتن نقاط مشترک بسیار، متفاوت به نظر برسند.

 یزدانیان علاوه بر موسیقی فیلم، به آهنگسازی مستقل موسیقی کلاسیک و نوازندگی پیانو نیز می پردازد و بسیاری از آثار او در تهران و پاریس اجرا شده اند. آلبوم «سوئیت‌ها» مجموعه آثاری برای پیانو از او منتشر شده که در مطالب قبل به معرفی آن پرداخته ایم. نشر موسیقی #هرمس تاکنون شش آلبوم موسیقی از پیمان یزدانیان منتشر کرده است.

source: @partmusicschool khabargozarisaba.ir

بخشی از #موسیقی_فیلم
“شب های روشن”
آهنگساز: #پیمان_یزدانیان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *