نکاتی درباره انتخاب ساز برای کودکان و بزرگسالان

 

انتخاب ساز مبحثی شخصی و سلیقه ای است اما عوامل زیادی می توانند در آن تاثیر گذار باشند که با بررسی آنها می توان به نتیجه و انتخاب درست تری رسید. در ادامه نکات مهمی که هنگام انتخاب ساز باید در نظر داشته باشید را مطرح کرده و به بررسی آنها می پردازیم

 به چه سازی علاقه دارید و از چه نوع موسیقی لذت میبرید؟

مهمترین عامل در انتخاب ساز، علاقه شخصی به آن ساز است و سازی که بدون علاقه و با اجبار انتخاب بشود احتمال شکست در آن زیاد تر است. از آنجا که در انتخاب ساز عامل زمان و هزینه مالی درگیر هستند، باید به درستی بدانید از چه نوع موسیقی لذت می برید، اگر به موسیقی راک علاقمند هستید ویولن ساز مناسبی برای شما نخواهد بود!

انتخاب ساز برای کودکان

اگر به موسیقی کلاسیک علاقمند هستید و یا به دنبال انتخاب ساز کلاسیک برای کودک خود هستید، یادگیری ساز هایی مانند پیانو و ویولن گزینه ی مناسبی است، زیرا پایه موسیقی ما را قوی می سازد، مخصوصا پیانو که سازی پایه ای بوده و زمینه یادگیری صحیح موسیقی را فراهم کرده و درک عمیقی از تئوری به شما می دهد.

با توجه به این که پیانو و ویولن به زمان زیاد برای تمرین نیاز دارند، یادگیری این دو ساز هر چه از سنین پایین تر آغاز شود بهتر است و امکان یادگیری ساز دیگری در آینده را راحت تر میسازد. همچنین برای افرادی که به یادگیری مباحث نظری و تئوری موسیقی نیز علاقمند هستند، پیانو گزینه مناسب تری خواهد بود.

 

در مبحث انتخاب ساز، پس از علاقه شخصی، دو عامل زمان و بودجه مالی نقش مهمی دارند.

برای تمامی ساز های موسیقی لازم است زمان زیادی اختصاص داده شود تا به سطحی حرفه ای از نوازندگی رسید، اما با زمان اندک نیز می توان نوازنده ای در سطح معمولی یا قابل قبول برای خود نیز بود. اگر زمان اندکی برای تمرین دارید و فقط برای سرگرمی به دنبال یادگیری ساز هستید، سازهایی مانند ویولن و یا ساز های ایرانی مانند کمانچه برای شما مناسب نخواهد بود.همچنین بسیاری از ساز ها هستند که با هزینه ای اندک قابل تهیه و یادگیری اند مانند دف و تنبک، اما سازی مانند پیانو به هزینه نسبتا بالایی نیاز دارد

در انتخاب ساز لازم است یه محدودیت های جسمانی و فیزیکی خود توجه کنید.

برای مثال نواختن سازهایی مانند کنترباس و یا ترومبون ممکن است برای افردای با اندام کوچک و بازوان ضعیف دشوار باشد.
همچنین در نوازندگی ساز های بادی، توانایی و ظرفیت دستگاه تنفسی بسیار عامل مهمی است. با این حال اگر به سازی علاقه دارید که نواختن آن ممکن است بر اساس توانایی جسمانی شما کمی دشوار باشد، آن را دنبال کنید و از تمرینات فیزیکی که برای کمک به نوازندگی موجود است استفاده کنید.

 

خوب است بدانید که آیا علاقه دارید تنها سازی بنوازید یا همراه با آن آواز نیز بخوانید.

اگر به خوانندگی علاقه دارید و دوست دارید خود را با سازی همراهی کنید، دو ساز پیانو و گیتار برای شما گزینه های مناسبی خواهند بود. بسیاری از موسیقیدانان از سازهای دیگری برای همراهی آواز نیز استفاده میکنند اما پیانو و گیتار با توجه به امکاناتی که از نظر صوتی دارند (مانند توانایی اجرای هارمونی و اصوات دیگر) برای همراهی با خواننده بسیار مناسب هستند.
همچنین یادگیری سازهایی مانند تار و سه تار نیز مناسب است.

 

در آخر باید بدانید که برای موفق شدن در هر سازی لازم است صبور باشید و به تمرین بپردازید، همانطور که قبلا گفتیم یادگیری برخی ساز ها به زمان زیادتری نیاز دارد و این مسئله نباید شما را ناراحت و دلسرد کند.

همچنین اگر بزرگسال هستید، به این گقته که یادگیری موسیقی از کودکی مناسب است اکتفا نکنید.
درست است که کودکان توانایی یادگیری و انعطاف پذیری بالاتری دارند، اما بزرگسالان با توانایی مدیریت زمان ، تمرینات دقیق تر، و جدی گرفتن تمرینات موسیقی و انتخاب دقیق تر در ساز خود نیز موفق خواهند بود.

 

ترجمه شده توسط آموزشگاه موسیقی پارت

🎹 source: thoughtco.com

🎹 livingpianos.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *