نکات ضروری در تمرینات موسیقی

 

ده نکته ی ضروری برای #تمرینات_موسیقی

“فضای مناسب”
فضای مناسب تمرین خود را ایجاد کنید. ببینید فضای آرام و ساکت یا برعکس، کدام برای شما مناسب تر است و تمرکز بهتری در آن دارید. مهم این است که جایی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی می کنید. همچنین همه ی لوازم مورد نیاز برای تمرین را نزدیک به خود داشته باشید، مانند: آب، تنقلات، دفتر نت، مداد، ماژیک شبرنگ و …
همچنین می توانید برنامه هایی مانند تیونر، مترونوم و تایمر را نیز بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید و به راحتی استفاده کنید، این کار از اتلاف وقت هنگام تمرینات جلوگیری می کند.

“گرم کردن”
مانند تمرینات ورزشی، تمرینات موسیقی نیز به گرم کردن احتیاج دارند. بهتر است هر بار همان تمرینات گرم کردن را انجام ندهید و تکنیک های مختلف گرم کردن را امتحان کنید، برای مثال لازم نیست همیشه قبل از شروع تمرینات، گام بنوازید. گرم کردن تنها یک عمل فیزیکی نیست و باید به صورت ذهنی نیز آمادگی تمرین را داشته باشید، باید روی تنفس خود، انقباض هایی که در عضلات بدن وجود دارد و … کنترل داشته باشید. (می توانید) قبل از شروع قطعه، علامت های سرکلید، تنالیته (گام) قطعه، علائم تغییر دهنده، وصل آکورد ها را در ذهن خود مرور کنید و یا با خواندن ملودی و ریتم (نت خوانی) آن قطعه، خود را برای تمرین آماده کنید.

“تعیین هدف”
نواختن یک قطعه از ابتدا تا پایان و به صورت پی در پی به این معنا نیست که تمرین شما مفید بوده است. بهتر است برای هر جلسه تمرین خود، یک هدف تعیین کنید و سعی کنید آن را تا آخر ساعت تمرین به پایان برسانید، مثلا تصمیم بگیرید برای یک جلسه تمرین، 10 میزان از قطعه را به خوبی اجرا کنید. با این شیوه پس از چند جلسه تمرین، پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهید داشت و با تکمیل هر هدف، احساس موفقیت بیشتری خواهید کرد.

“واقع بین باشید”

همه ی ما تجربه ی موکول کردن تمرین به شبِ قبل از اجرا و یا کلاس، با استرس فراوان و کیفیت پایین را داشته ایم. بهتر است تمرینات خود را با مدت زمان کوتاه تر، ولی به طور مستمر انجام دهیم، برای مثال چند بار در هفته و یا هر روز، اما با مدت زمان کم تر. همیشه کیفیت تمرین، مهم تر از کمیت آن است و یک ساعت تمرین مفید با تمرکز و دقت بالا، نتیجه ی بهتری نسبت به چند ساعت تمرین با تمرکز پایین خواهد داشت و اراده ی شما را تقویت خواهد کرد. با تقسیم کردن قطعات به قسمت های کوچک در هر جلسه از تمرین، می توانید خیلی راحت تر به اجرای قسمت های دشوار بپردازید.

“شناسایی و برطرف کردن مشکلات”

هرگز قطعه را از ابتدا تا انتها به صورت پی در پی و با تکرار فراوان اجرا نکنید و از روی قسمت های دشوار و مشکلات خود به سادگی عبور نکنید! ابتدا قسمت مشکل را شناسایی کنید و آن میزان را علامت بزنید، سپس به نحوه ی حل آن فکر کنید. برای مثال اگر در ریتم قطعه مشکل دارید، ابتدا ریتم آن را به صورت جدا و با سرعت پایین تمرین کنید( بدون اجرای نت ها بصورت ریتم خوانی)، سپس سرعت را کم کم بالا ببرید و هنگامی که تسلط کافی پیدا کردید، با ساز تمرین کنید. پس از این که مشکل خود را حل کردید بهتر است دوباره به ابتدای قطعه برنگردید، چند بار آن بخش را با سرعت های مختلف اجرا کرده و سپس از آن عبور کنید.

“تنها صحیح نواختن نت ها کافی نیست”
بهتر است درباره ی آهنگساز، تاریخ و دوره ی ساخته شدن اثر، ویژگی های موسیقی آن دوره و … اطلاعات کافی داشته باشید. مثلا اگر قطعه ی آوازی با یک زبان دیگر را اجرا میکنید، حتما شعر را ترجمه کنید تا با موضوع و احساسات آن ارتباط برقرار کنید. قطعه را با اجرای هنرمندان بزرگ بشنوید و ویژگی های اجرای آن ها و نقاط قوت آن را برای خود آنالیز کنید.
زمانی را به تجسم کردن اختصاص بدهید، مدتی از ساز فاصله بگیرید و خود را در حال اجرای قطعه تجسم کنید و به جزییاتی که میخواهید در اجرای خود داشته باشید فکر کنید.

“ضبط کردن”
بهتر است که هنگام اجرای قطعه، آن را ضبط کنید، ممکن است با گوش دادن به آن، ایده های جدیدی درباره ی شیوه ی اجرا، و یا مشکلات احتمالی به ذهنتان برسد. همچنین فیلم گرفتن از تمرین و اجرای قطعه بسیار مفید است و می توانید تنش و انقباض های بدن خود را هنگام نواختن ببینید.

“یادداشت کردن روی پارتیتور”
سعی کنید نکات مهم را روی نت قطعه یادداشت کنید، برای مثال انگشت گذاری، دینامیک، تغییر تنالیته و غیره.

“آمادگی روحی”
همه ی ما انسان هستیم، و گاهی اوقات حوصله و تمرکز کافی برای تمرین را نداریم و حتی ممکن است به جای حل مشکلات، مشکلات جدید تری نیز ایجاد کنیم. اگر تحت فشار زیاد و کمبود زمان نیستید، بهتر است از تمرین کردن دست بکشید، یا به اجرای قطعه ای بپردازید که کاملا بر آن تسلط دارید و قبلا تمرین کرده اید. بسیار مهم است که از تمرین کردن و نواختن موسیقی لذت ببریم و اگر با فشار و بی حوصلگی به تمرین بپردازیم ممکن است مایوس شویم!

و در آخر، بهتر است که در پایان هر جلسه تمرین و در صورت کامل کردن هدف خود، به خودتان پاداش بدهید و خود را تشویق کنید، این کار به تقویت اراده شما بسیار کمک کرده و انگیزه شما را برای تمرینات بیشتر تقویت میکند!

source: classicfm.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *